BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół nr 4/16 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Łomżyńskiego w dniu 9 maja 2016 roku

Posiedzenie rozpoczęło się o godzinie 14.00 w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Łomży przy ul. Szosa Zambrowska 1/27. Zakończenie posiedzenia nastąpiło o godzinie 14.35.

Komisja obradowała w czteroosobowym składzie na ogólną liczbę pięciu członków Komisji, co stanowi quorum, przy którym Komisja może obradować i podejmować prawomocne opinie, wnioski, uchwały oraz stanowiska (na posiedzeniu stwierdzono nieobecność radnego Andrzeja Piotrowskiego). Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

W posiedzeniu brali udział również zaproszeni goście (lista obecności gości stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu).

Skład osobowy Komisji:

  1. Kazimierz Polkowski – Przewodniczący Komisji.
  2. Andrzej Biedrzycki – Wiceprzewodniczący Komisji.
  3. Andrzej Piotrowski – członek Komisji.
  4. Jan Kuczyński – członek Komisji.
  5. Jacek Nowakowski – członek Komisji.

 

Przebieg posiedzenia:

Przewodniczący KomisjiKazimierz Polkowski zapytał zgromadzonych czy mają ewentualne uwagi do zaproponowanego porządku obrad.

Zebrani nie wnieśli żadnych uwag.

Wobec powyższego Przewodniczący ogłosił, że porządek obrad przedstawia się wg następującego układu:

  1. Przyjęcie protokołu z 3-go posiedzenia Komisji.
  2. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu i sprawozdania finansowego powiatu łomżyńskiego za rok 2015.
  3. Sformułowanie opinii o wykonaniu budżetu oraz wniosku w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu Łomżyńskiego.
  4. Sprawy różne.

 

Zebrani nie wnieśli uwag lub pytań odnoszących się do proponowanego porządku obrad.

 

Ad 1 Przewodniczący Komisji realizując porządek obrad przypomniał, że protokół z 3-ego posiedzenia Komisji Rewizyjnej był wyłożony do wglądu w pokoju nr 302 – w biurze obsługi Rady, Zarządu i Komisji w Wydziale Organizacyjnym i Kadr Starostwa Powiatowego. Nawiązując do powyższego zapytał zgromadzonych, czy mają ewentualne uwagi odnoszące się do treści zawartych w powyższym protokole.

Wobec ich braku zarządził głosowanie, w wyniku którego protokół z 3-ego posiedzenia Komisji Rewizyjnej został przyjęty 4-ma głosami „za”, głosów wstrzymujących się i głosów przeciwnych nie było.

 

Ad 2 Przewodniczący Komisji o zabranie głosu poprosił Skarbnika Powiatu.

Grażyna Kołodziejska – na wstępie odczytała uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Łomżyńskiego sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu za 2015 rok. Następnie stwierdziła: zgodnie z art. 267 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych Starosta Powiatu przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego i Regionalnej Izbie Obrachunkowej sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Powiatu Łomżyńskiego zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięcia rachunków budżetu Powiatu,  w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej. Podstawę gospodarki finansowej Powiatu Łomżyńskiego w 2015 roku stanowiła Uchwała Nr III/12/2014 Rady Powiatu Łomżyńskiego z dnia 29 grudnia 2014 roku w sprawie uchwalenia budżetu powiatu łomżyńskiego na rok 2015. W ramach uchwalonego budżetu ustalono dochody budżetu Powiatu 26 247 706,00 zł. Z tego: dochody bieżące 25 673 905,00 zł; dochody majątkowe 573 801,00 zł. Wydatki budżetu Powiatu 27 426 061,00 zł; z tego: wydatki bieżące 24 918 078,00 zł; wydatki majątkowe 2 507 983,00 zł. Deficyt budżetu Powiatu 1.178.355,00 zł.

W trakcie 2015 roku zmiany do budżetu wprowadzono 10-ma uchwałami Rady, 39 Uchwałami Zarządu oraz 49 Decyzjami Kierowników jednostek budżetowych. W wyniku prowadzonych zmian, plan dochodów i wydatków budżetu Powiatu na dzień 31 grudnia 2015 roku wynosił:

dochody budżetu Powiatu 33 583 377,00 zł; z tego: dochody bieżące 29.174 546,00 zł; dochody majątkowe 4 408 831,00 zł. Wydatki budżetu Powiatu 36 930 704,00 zł; z tego: wydatki bieżące 28 570 704,00 zł; wydatki majątkowe 8 360 000,00 zł. Deficyt budżetu Powiatu 3 347 327,00 zł.

Dochody budżetu Powiatu zostały określone po zmianach na 2015 rok w wysokości 33 583 377,00 zł, a realizacja ich wyniosła 33 594 800,94 zł tj. 100,03 %.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych wyodrębniono dochody bieżące, które wykonano na kwotę 29 323 830,11zł, tj. 100,51 % i dochody majątkowe, które ukształtowały się na poziomie 4 270 970,83zł, co daje 96,87 % planu rocznego.

Dochody majątkowe osiągnięte w 2015 roku stanowią 311,5% dochodów uzyskanych w 2014r.

W budżecie powiatu łomżyńskiego na 2015 rok zaplanowano wydatki w wysokości 36.930.704,00 zł, których wykonanie ukształtowało się na poziomie 34.336.898,49 zł, tj. 92,98%. Wydatki bieżące zostały zrealizowane w kwocie 27.107.161,40 zł, czyli 94,88%, zaś wydatki majątkowe w wysokości 7.229.737,09 zł, tj. 86,48 % planu.

Zmiana wysokości wydatków bieżących w stosunku do 2014 r. związana była z wyższą realizacją zadań finansowanych środkami z Unii Europejskiej (wydatki bieżące w 2014 r. – 4.461.909,82 zł a w 2015 r. – 1.603.645,06 zł natomiast wydatki majątkowe w 2014 r. – 472.518,99 zł a w 2015 r. – 2.875.842,46 zł). Wydatki na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej zlecone ustawami realizowane przez powiat, zrealizowane zostały w wysokości dotacji celowych, jakie zostały przyznane, przez Wojewodę Podlaskiego. Plan wydatków został ustalony na poziomie 5.625.600,00 zł, zaś po wprowadzonych zmianach w trakcie roku budżetowego ostatecznie ukształtowano go na kwotę 5.778.704,00 zł. Z zaplanowanej kwoty dotacji na w/w zadania wydatkowano kwotę 5.260.499,38 zł.

Zasadnicze zmiany dochodów i wydatków budżetowych wprowadzone w trakcie roku budżetowego 2015 polegały na:

  • zmianach kwot dotacji udzielonych z budżetu państwa na bieżące zadania własne, dotacji na zadania zlecone w zakresie administracji rządowej oraz dotacji z gmin;
  • wprowadzeniu do realizacji zadania współfinansowanego środkami z UE „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej - Województwo Podlaskie);
  • uzyskaniu dotacji z rezerwy celowej w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych” na drogę nr 1966B Wizna – Sambory – Sieburczyn – Rutkowskie – Burzyn – Pluty na odcinku Mocarze – Chyliny;
  • otrzymaniu w ramach podziału środków na usuwanie skutków klęsk żywiołowych środków na remont drogi powiatowej nr 1917B Stary Cydzyn – Rządkowo – Wyrzyki – DK 64, na odcinku DK 64 – Wyrzyki (realizacja bieżących zadań własnych);
  • otrzymaniu dotacji celowej ze środków na usuwanie skutków klęsk żywiołowych na remont drogi powiatowej nr 1826B Gardoty – Grzymki;

W rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku r. o finansach publicznych ujemna różnica między dochodami a wydatkami jest deficytem sektora finansów publicznych.

Deficyt budżetu, który wg stanu na 1 stycznia 2015 r. zaplanowano na poziomie 1 178 355,00 zł, w trakcie roku został zwiększony do kwoty 3 347 327,00 zł. Ostatecznie w wyniku działań podjętych w trakcie roku budżet 2015 roku zamknął się deficytem w wysokości 742.097,55 zł.

Istotnym miernikiem kondycji finansowej jednostki samorządu terytorialnego jest nadwyżka operacyjna (różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi). Nadwyżka operacyjna za 2015 r. wynosi 2.216.668,71 zł. Należy podkreślić, iż w stosunku do wykonania 2014 r. (1.705.778,73 zł) nadwyżka operacyjna wzrosła o 510.889,98 zł, co stanowi wzrost o 30 %.

Skumulowana nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych wynosząca 2 348 198,24 zł, będzie mogła być źródłem sfinansowania deficytu w 2016 roku, czyli wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach.

Środki uzyskane z wpływów na podstawie ustawy o ochronie środowiska, które nie zostały zagospodarowane w całości w budżecie 2015 roku w kwocie 554 504,00 zł, przeznaczone będą jako środki celowe na wydatki związane z ochroną środowiska.

Na sfinansowanie wydatków majątkowych wykorzystano środki pochodzące z dotacji celowych, pomocy finansowej udzielonych przez gminy, dotacji z budżetu państwa, środków własnych powiatu, środków europejskich oraz kredytu.

Zobowiązania niewymagalne na koniec 2015 r. (1.121.213,95 zł) dotyczyły dodatkowego wynagrodzenia rocznego wraz z pochodnymi oraz bieżących wydatków zafakturowanych w miesiącu grudniu, które zostały opłacone w 2016 r. (na poziomie zobowiązań z 2014 r.)

Na koniec roku zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.

Należności wymagalne na koniec 2015 roku wynosiły 10.528,16 zł, z czego 7.824,50 zł są to sprawy skierowane do egzekucji komorniczej dotyczące kar z tytułu odstąpienia od umowy, natomiast kwota 1.914,64 zł jest to należność rozłożona na raty. Pozostałe należności dotyczą opłat za zajęcie pasa drogi.

W 2015 r. nie udzielono poręczeń i gwarancji.

W trakcie 2015 r. na sfinansowanie planowanego deficytu został zaciągnięty kredyt długoterminowy w wysokości 1.000.000,00 zł. Spłata rat kredytu zaplanowano na lata 2016-2020. Planowane koszty obsługi zadłużenia - 9.000,00 zł w 2015 r. poniesiono w kwocie 1.480,82 zł.

Mając na uwadze poziom dochodów własnych Starostwa 3.448.792,91 (bez dotacji krajowych i z UE oraz subwencji i udziałów w PIT i CIT) należy stwierdzić, że starostwo ma nieznaczny wpływ na poziom dochodów, gdyż dochody własne stanowią zaledwie 10,27 % dochodów ogółem. Dlatego też należy w 2016 r. podjąć działania zmierzające do zrównoważenia budżetu, gdyż kolejne kredyty spowodują znaczne pogorszenie sytuacji finansowej w kolejnych latach.

Podsumowując powyżej przedstawione informacje, które zawierają szczegółowe dane w zakresie wykonania budżetu za 2015 rok należy stwierdzić, iż budżet realizowany był z zachowaniem zasad oszczędności, gospodarności, celowości i legalności dokonywania wydatków i zaciągania zobowiązań. Budżet powiatu realizowany był w granicach określonych przez podjęte uchwały Rady Powiatu i Zarządu Powiatu. Znaczne obniżenie poziomu wykonanego deficytu budżetu w 2015 roku jest zjawiskiem pozytywnym, jednak w kolejnych latach, w celu prowadzenia racjonalnej gospodarki finansowej powiatu, należy dążyć do zrównoważenia budżetu

Informacja o stanie mienia komunalnego została sporządzona w oparciu o art. 267 pkt 1 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych i obejmuje dane o:

  1. przysługujących prawach własności,
  2. innych niż własność prawach majątkowych w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach akcyjnych, akcjach i posiadaniu,
  3. o zmianach w stanie mienia komunalnego w okresie od dnia złożenia poprzedniej informacji,
  4. dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych,
  5. inne dane o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

Mienie komunalne (środki trwałe) o łącznej wartości brutto 93.023.027,73 zł.

W stosunku do 2014 r. ogólny stan mienia komunalnego wzrósł o kwotę 7.743.283,65 zł: w Starostwie o 3.304.185,40 – Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej i Wdrażanie elektronicznych usług; w Zarządzie Dróg Powiatowych o 4.024.191,72 – budowa dróg; w ZPOZ o zakup aparatu USG i wykonanie przyłącza gazowego w Piątnicy.

Starostwo Powiatowe w Łomży posiada udziały w funduszu pożyczkowo-poręczeniowym wysokości 10.000,00 zł.

Dochody uzyskane z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych w 2015r. wyniosły 344.508,15 zł.

Przedstawione sprawozdanie finansowe składa się z:

  1. Bilansu z wykonania budżetu.
  2. Łącznego bilansu jednostek budżetowych.
  3. Łącznego rachunku zysków i strat.
  4. Łącznego zestawienia zmian w funduszu.

Sprawozdania sporządzono na podstawie ewidencji finansowej poszczególnych jednostek zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 5.07.2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości i planu kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych.

Bilans z wykonania budżetu przedstawia stan środków pieniężnych zgromadzonych na koncie na koniec roku 2015 w wysokości 2.762.237,56. W stosunku do 2014 r. nastąpił wzrost środków o kwotę 232.728,93. Istotną zmianą w stosunku do 2014 r. jest poz. zobowiązania finansowe 1.000.000,- kredyt zaciągnięty w 2015 r. Skumulowany wynik budżetu uległ zmniejszeniu o kwotę 1.013.980,00 – czyli o wynik budżetu za 2014 r.

Bilans jednostkowy łączny – na koniec roku zamknął się sumą bilansową 65.320.779,51. Zasadnicza zmiana w stosunku do 2014 r. polega na zwiększeniu wartości aktywów trwałych o 4.918.777,75 oraz zmniejszeniu wartości środków trwałych w budowie o 1.291.266,97 – o wartość inwestycji z 2014 r. oddanych do użytku.

Rachunek zysków i strat – na koniec roku wykazuje zysk w wysokości 7.134.336,46. W stosunku do 2014 r. wypracowany zysk jest wyższy o 2.010.339,97.

Reasumując, sprawozdania: budżetowe oraz finansowe są sporządzone prawidłowo i odzwierciedlają poprawną sytuację finansową Powiatu Łomżyńskiego. W związku z powyższym proszę o przyjęcie sprawozdań finansowego i z wykonania budżetu za rok 2015 oraz o udzielenie Zarządowi Powiatu absolutorium za 2015 rok.

 

Z kolei wobec braku pytań i uwag, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał projekt opinii Komisji z dnia 9 maja 2016 roku o wykonaniu budżetu powiatu za 2015 rok a następnie zarządził głosowanie, w wyniku sprawozdanie z wykonania budżetu i sprawozdania finansowego powiatu łomżyńskiego za rok 2015 zostało zaopiniowane pozytywnie 4-ma głosami „za”, głosów „wstrzymujących się” i głosów „przeciw” nie było (opinia Komisji z dnia 9 maja 2015 roku stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu).

 

Ad 3 Z kolei Przewodniczący Komisji, nawiązując do powyższego zaproponował przyjęcie wniosku Komisji o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Łomżyńskiego za 2015 rok.

 

Zebrani nie wnieśli uwag lub pytań odnoszących się do powyższego tematu.

 

Wobec powyższego Przewodniczący Komisji zarządził głosowanie, w wyniku którego wniosek w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Łomżyńskiego za 2015 rok został przyjęty 4-ma głosami „za”, głosów „wstrzymujących się” i głosów „przeciw” nie było (pełna treść wniosku Komisji z dnia 9 maja 2016 roku stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu).

 

Ad 4 W sprawach różnych nie poruszono dodatkowych zagadnień.

 

Następnie Przewodniczący Komisji – Kazimierz Polkowski, mając na uwadze brak chętnych do dalszej dyskusji oraz wyczerpanie tematów zamieszczonych w porządku dziennym, zakończył 4-te posiedzenie Komisji Rewizyjnej.

 

                                

 

Data powstania: środa, 3 cze 2020 10:02
Data opublikowania: środa, 3 cze 2020 10:05
Opublikował(a): Marcin Pieńkowski
Zaakceptował(a): Marcin Pieńkowski
Artykuł był czytany: 617 razy