BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Epidemia ptasiej grypy - Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 15 października 2005 r. w sprawie zarządzenia środków związanych z zagrożeniem wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków d. pomoru drobiu.
Na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625 oraz z 2005 r. Nr 23, poz. 188 i Nr 33, poz. 289) zarządza się, co następuje:

§ 1. W związku z zagrożeniem wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków d. pomoru
drobiu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wprowadza się zakaz:
1) organizowania targów, wystaw, pokazów i konkursów z udziałem żywych kur, kaczek, gęsi, indyków, przepiórek, perlic, strusi oraz innych bezgrzebieniowców, gołębi, bażantów i kuropatw;
2) przechowywania i prezentacji w celu sprzedaży, oferowania do sprzedaży, sprzedaży, dostarczania oraz każdego innego sposobu zbycia zwierząt, o których mowa w pkt 1 na targowiskach;
3) utrzymywania zwierząt, o których mowa w pkt 1, na otwartej przestrzeni.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

UZASADNIENIE

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zarządzenia środków związanych z zagrożeniem wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków d. pomoru drobiu, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625, z późn. zm.).
Konieczność wydania niniejszego rozporządzenia wynika z bezpośredniego zagrożenia wystąpienia na terytorium Polski wysoce zjadliwej grypy ptaków. Zagrożenie to stanowią sezonowe wędrówki dzikiego ptactwa, zwłaszcza przemieszczającego się z obszarów gdzie wystąpiły ogniska tej choroby. Ostatnio stwierdzono przypadki tej choroby w Turcji i w Rumunii. Środki, które proponuje się wprowadzić w rozporządzeniu mają na celu ograniczenie przemieszczania zwierząt w nim wymienionych oraz utrzymywania ich na otwartej przestrzeni tak, by ograniczyć do minimum możliwość kontaktu z innymi ptakami, a w szczególności z będącym źródłem wirusa dzikim ptactwem. Określony w § 1 pkt 1 rozporządzenia zakaz wynika z art. 46 ust. 3 pkt 3 lit. b ww. ustawy i zgodnie z tym przepisem ma charakter czasowy. Ww. zakaz będzie obowiązywać do dnia uchylenia rozporządzenia. W rozporządzeniu nie określono przez jaki okres ma obowiązywać ten zakaz, gdyż nie jest możliwe precyzyjne określenie jak długo będzie trwało zagrożenie wystąpienia tej choroby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zakaz określony w § 1 pkt 2 i 3 wynika z art. 46 ust. 3 pkt 4 ww. ustawy. Zakaz utrzymywania zwierząt wymienionych w rozporządzeniu na otwartej przestrzeni jest sposobem ograniczenia przemieszczania tych zwierząt i kontaktów z dzikim ptactwem.
Wprowadzenie zakazu dokonywania na targowiskach czynności, o których mowa w § 1 pkt 2 rozporządzenia, wynika z potrzeby uniemożliwienia wprowadzania do obrotu zwierząt wymienionych w rozporządzeniu pochodzących z tzw. ‡chowu przyzagrodowego“ w małych gospodarstwach ze względu na liczbę tych gospodarstw, ich rozproszenie i związany z tym utrudniony nadzór Inspekcji Weterynaryjnej.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia ze względu na zagrożenie wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków. Biorąc pod uwagę, że określone w rozporządzeniu środki będą służyć zapobieżeniu wystąpienia tej choroby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wejście w życie rozporządzenia w proponowanym terminie nie będzie stanowiło naruszenia zasad demokratycznego państwa prawnego.
Materia regulowana rozporządzeniem nie podlega unormowaniu w prawie Unii Europejskiej.
Rozporządzenie nie zawiera norm technicznych w związku z tym jego projekt nie podlegał procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

OCENA SKUTKÎW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie obejmuje zakresem organy Inspekcji Weterynaryjnej, podmioty zajmujące się utrzymywaniem lub obrotem zwierzętami wymienionymi w projektowanym rozporządzeniu.

2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych
Przewiduje się, że wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na lokalny rynek pracy.
4. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, gdyż przyczyni się do ochrony krajowych producentów drobiu i mięsa drobiowego przed grypą ptaków.

5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny.
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało pozytywny wpływ na sytuację i rozwój regionalny, gdyż przyczyni się do ochrony krajowych producentów drobiu i mięsa drobiowego przed grypą ptaków.

6. Konsultacje społeczne
Z uwagi na potrzebę pilnego wydania rozporządzenia spowodowaną zagrożeniem wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej proponuje się odstąpić od konsultacji społecznych.
Opracowano w Departamencie Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii: Akceptował:
Data powstania: poniedziałek, 17 paź 2005 15:24
Data opublikowania: poniedziałek, 17 paź 2005 15:33
Data przejścia do archiwum: czwartek, 29 cze 2006 12:28
Opublikował(a): Bogusław Popkowski
Zaakceptował(a): Bogusław Popkowski
Artykuł był czytany: 3385 razy