BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała Nr XXXVI/182/10Rady Powiatu Łomżyńskiego

z dnia: 29 czerwca 2010 roku
w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.


Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm. ) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) Rada Powiatu uchwala , co następuje:


§ 1

Kierownicy jednostek organizacyjnych, jednostek budżetowych, samorządowych instytucji kultury oraz naczelnicy wydziałów Starostwa Powiatowego opracowują i przedkładają Skarbnikowi Powiatu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy:
1) przewidywane wykonanie budżetu roku bieżącego,
2) plan rzeczowy zadań inwestycyjnych, który powinien zawierać: nazwę zadania, okres realizacji, opis zadania inwestycyjnego, przewidywany okres realizacji zadania wraz z kalkulacją,
3) projekty planów dochodów w podziale na dochody bieżące i dochody majątkowe w układzie klasyfikacji budżetowej ( dział, rozdział, paragraf),
4) projekty planów wydatków w podziale na wydatki bieżące i wydatki majątkowe w układzie klasyfikacji budżetowej ( dział, rozdział, paragraf),
5) przychody i rozchody budżetu powiatu w układzie klasyfikacji budżetowej.

§ 2

1. Radni, Komisje Rady Powiatu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy mogą składać do Zarządu Powiatu wnioski dotyczące wprowadzenia zadań do budżetu powiatu.
2. Wnioski, o których mowa w ust.1 powinny być szczegółowo uzasadnione.

§ 3

Materiały planistyczne do projektu budżetu powiatu, o których mowa w § 1, opracowywane są na podstawie:
1) stawek podstawowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy, z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
2) prognozy wzrostu cen w roku budżetowym,
3) przewidywanego planu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy i w roku budżetowym ( z uwzględnieniem ewentualnych zmian),
4) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy i planowanego wskaźnika wzrostu w roku budżetowym.




§ 4

Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, wniosków, kalkulowanych dochodów własnych budżetu powiatu, dotacji celowych i subwencji z budżetu państwa – Skarbnik Powiatu opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego rok budżetowy i przedkłada je Zarządowi Powiatu.

§ 5

Projekt budżetu powinien obejmować:
1. W zakresie dochodów:
1) aktualnie występujące i należne powiatowi ustawowo dochody oraz przewidywane źródła nowych – innych dochodów,
2) dochody z majątku powiatu,
3) dotacje celowe i subwencje;
4) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w oparciu o złożone wnioski, bądź podpisane umowy z instytucją dysponującą tymi środkami z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych.
2. W zakresie wydatków:
1) środki na sfinansowanie koniecznych i pierwszoplanowych zadań powiatu proporcjonalnie do potrzeb i posiadanych możliwości,
2) wydatki inwestycyjne,
3) rezerwę ogólną na nieprzewidziane wydatki w wysokości nie mniejszej niż 0,1% i nie wyższej niż 1% wydatków budżetu,
4) wyodrębnione wydatki na zadania zlecone, w ramach podpisanych umów/ porozumień z organami administracji rządowej oraz z jednostkami samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych.
3. Kwoty planowanego deficytu, bądź nadwyżki budżetowej ze źródłami jego sfinansowania lub przeznaczenia nadwyżki.
4. Przychody i rozchody budżetu.
5. Limity na wieloletnie programy inwestycyjne oraz zadania inwestycyjne roczne.
6. Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
7. Wykaz dotacji udzielanych z budżetu.
8. Plany zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

§ 6

Załącznikami do uchwały budżetowej są następujące zestawienia tabelaryczne:

1. Zestawienie dochodów w układzie działów i rozdziałów oraz paragrafów klasyfikacji budżetowej dotyczących ważniejszych źródeł pochodzenia ze wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych, w tym w szczególności dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizacje zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.

2. Zestawienie wydatków w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
1) wydatków bieżących, a w nich:
a) wydatków jednostek budżetowych, w tym na:
- wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
- wydatki związane z realizacją ich zadań statutowych,
b) dotacji na zadania bieżące,
c) świadczenia na rzecz osób fizycznych,
d) wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań powiatu.
e) wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez powiat, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym,
f) wydatków na obsługę długu,
2) wydatków majątkowych, z wyodrębnieniem wydatków na:
a) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań powiatu,
b) zakup i objęcie akcji i udziałów,
c) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
3. Zestawienie przychodów i rozchodów budżetu powiatu.
4. Wykaz imienny inwestycji rocznych, z podziałem na źródła finansowania oraz jednostki realizującej zadanie.
5. Wykaz imienny limitów na wieloletnie programy inwestycyjne, z podziałem na źródła finansowania oraz jednostki realizującej zadanie.
6. Wykaz wydatków na programy i projekty realizowane z budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych, nie podlegających zwrotowi z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe.
7. Plany dochodów i wydatków zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.
8. Plany dochodów i wydatków na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.
9. Plany dochodów i wydatków na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.
10.Wykazy dotacji udzielonych z budżetu, z podziałem na:
1) dotacje podmiotowe,
2) dotacje celowe udzielane z budżetu.
11. Objaśnienia do projektu budżetu powiatu powinny zawierać:
1) w zakresie dochodów – omówienie projektu planu dochodów, z wyszczególnieniem ich ważniejszych źródeł,
2) w zakresie wydatków, odrębnie dla:
a) wydatków bieżących w tym na wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
b) wydatków inwestycyjnych, w tym wymienienie rodzaju inwestycji, źródeł finansowania, poniesionych dotychczas nakładów, ogólny koszt inwestycji, termin rozpoczęcia i zakończenia.


§ 7

1. Zarząd Powiatu przedkłada w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz wieloletnią prognozą finansową Radzie Powiatu oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.
2. Wieloletnia prognoza finansowa będzie uchwalona przez Radę Powiatu w formie odrębnej uchwały.





§ 8

1. Komisje Rady Powiatu w terminie 14 dni od otrzymania projektu uchwały budżetowej odbywają posiedzenia, na których formułują swoje opinie o projekcie budżetu.
2. Opinie poszczególnych komisji są podstawą do sformułowania przez Komisję Budżetu, w terminie 7 dni od daty przedstawienia, opinii końcowej o projekcie budżetu.
3. Wprowadzenie zmian w projekcie uchwały budżetowej i zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu powiatu przysługuje wyłącznie Zarządowi Powiatu.

§ 9

1. Uchwalenie budżetu powinno nastąpić w następującym porządku:
1) przedstawienie projektu budżetu wraz z jego uzasadnieniem przez Zarząd Powiatu,
2) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu,
3) odczytanie opinii Komisji Rady,
4) głosowanie nad całością projektu budżetu.
2. Uchwalenie budżetu powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach do 31 stycznia roku budżetowego.
3. Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej powiatu jest projekt budżetu przedłożony Radzie Powiatu.

§ 10

W terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej Zarząd Powiatu przekaże podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu.

§ 11

Traci moc uchwała Nr X/44/99 Rady Powiatu Łomżyńskiego z dnia 22 września 1999 roku w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.

§ 12

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 13

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady
Stefan Popiołek








Uzasadnienie


Nowa ustawa o finansach publicznych obowiązująca od 1.01.2010 roku zmienia zasady przygotowywania projektu budżetu jednostek samorządu terytorialnego. W związku z tym art.234 ustawy nakłada na organ stanowiący obowiązek określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej ze szczegółowością nie mniejszą niż nakazują przepis nowej ustawy.

W związku z tym, konieczne jest podjęcie uchwały w tej sprawie.








Przewodniczący Rady

Stefan Popiołek




Data dodania:
Data upublicznienia: czwartek, 8 lip 2010 13:12
Opublikował(a): Beata Korwek
Zaakceptował(a): Beata Korwek
Artykuł był czytany: 1609 razy