Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego
Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład
Pogoda dziś:
7°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube
Slajd

#JestesmyzUkraina

Slajd

Dolina Narwi

Czysta natura
Slajd

Serce Lutosławskich

Muzeum Przyrody - Dwór Lutosławskich w Drozdowie, jednostka kultury Powiatu Łomżyńskiego
Slajd

Fortyfikacje

Forty w Piątnicy
Slajd

Tradycje Kurpiowskie

ROK, Gmina Zbójna, Gmina Nowogród
Slajd

Zachować pamieć

Polskie Termopile - Wizna 39

Ergo Hestia, Warta i Uniqa obniżą opłaty likwidacyjne

DATA PUBLIKACJI: 2015-12-01 11:36 | OPUBLIKOWAŁ: Marcin Pieńkowski
Klienci Ergo Hestia, Warta i Uniqa odstępujący od umów ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK) poniosą niższe koszty. Zakończyło się już dwanaście postepowań UOKiK w sprawie opłat likwidacyjnych. Do końca roku Urząd planuje wydać jeszcze pięć decyzji

 

Ergo Hestia, Warta i Uniqa obniżą opłaty likwidacyjne

 

Joanna Noga-Bogomilska, Depratament Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK
Joanna Noga-Bogomilska, Depratament Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK

Już dwanaście towarzystw ubezpieczeniowych, wobec których UOKiK prowadził postępowania w sprawie opłat likwidacyjnych zobowiązało się do ich obniżenia. Wcześniej UOKiK przyjął zobowiązania od dwunastu  ubezpieczycieli: Allianz, Aviva, Nationale Nederlanden,MetLife, PKO Życie (d. Nordea Życie) i PZU Życie, Axa, Europa, Pramerica. Teraz do tej grupy dołączyły Sopockie TUnŻ Ergo Hestia, UNIQA TUnŻ oraz TUnŻ WARTA. Klienci tych towarzystw ubezpieczeniowych rozwiązując umowy poniosą dużo niższe koszty, natomiast nowe polisy nie będą już obarczone opłatami likwidacyjnymi.

Wobec kolejnych pięciu ubezpieczycieli, którzy oferowali produkty z UFK - Aegon TUnŻ, Compensa TUnŻ, Generali Życie TU, Open Life TU Życie, Skandia Życie TU - trwają jeszcze postępowania UOKiK. Mogą one zakończyć się przyjęciem zobowiązań do podjęcia działań zmierzających do usunięcia skutków niezgodnych z prawem praktyk albo wydaniem decyzji stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, w których nałożone zostaną obowiązki usunięcia skutków stosowania zarzucanych praktyk w postaci wyeliminowania opłat likwidacyjnych z wykonywanych umów, a także mogą zostać nałożone kary finansowe. Urząd planuje zakończyć postępowania do końca roku.

Zobowiązania ubezpieczycieli

  • Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA zobowiązało się obniżyć opłaty pobierane od konsumentów posiadających łącznie 4 produkty.  Są to polisy opłacane składką regularną, dla których koszty likwidacji nie przekroczą 25 proc. zgromadzonych środków, jednocześnie nie więcej niż 5 tys. zł
    Konsumenci otrzymają od ubezpieczyciela listy zawierające odpowiednie aneksy do umów. Z oferty obniżenia opłaty będzie można skorzystać przez cały okres trwania polisy.  
  • Zobowiązanie UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA dotyczy dwóch ubezpieczeń grupowych ze składką regularną. Zgodnie z treścią decyzji, maksymalna opłata likwidacyjna nie będzie wynosić więcej niż 27 proc. opłaconych składek. Konsumenci otrzymają od ubezpieczającego pisemną informację o możliwości skorzystania z nowych warunków rozwiązania umowy. Pisma zostaną dostarczone indywidualnie do konsumentów za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej w zależności od przyjętej formy komunikacji z ubezpieczającym.
  • Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie WARTA SA zobowiązało się do zmiany umów ubezpieczenia z UFK zawartych w oparciu o zakwestionowane w postępowaniu wzorce umów dotyczących 19 produktów, polis indywidualnych i grupowych. Dla polis opłacanych składką regularną maksymalne opłaty likwidacyjne będą wynosiły 25 proc. uiszczonych składek. Z kolei konsumenci wycofujący się z ubezpieczeń opłaconych składką jednorazową poniosą koszty nie wyższe niż 4 proc. wpłaconej składki. Konsumenci otrzymają od ubezpieczającego ofertę zawarcia aneksu do umowy – za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej. Będzie ona obowiązywać przez cały okres trwania polisy.

UOKiK będzie monitorował wykonanie decyzji w oparciu o sprawozdania złożone przez przedsiębiorców a także zgłoszenia od konsumentów.

Wszyscy ubezpieczyciele mają obowiązek poinformować konsumentów, że zawarcie aneksu nie wyłącza ani nie ogranicza uprawnień do dochodzenia roszczeń na drodze cywilnoprawnej w większym rozmiarze niż wynika to z obniżenia opłat w związku z decyzjami UOKiK. Przypominamy również, że w ocenie UOKiK przedsiębiorcy powinni umożliwiać konsumentom bezkosztowe odstąpienie od umowy zawartej w wyniku nieuczciwej sprzedaży - bez ponoszenia opłat likwidacyjnych.

Urząd uruchomił specjalną stronę www.finanse.uokik.gov.pl/ufk, na której dostępne są aktualne informacje dotyczące postępowań wobec ubezpieczycieli oraz formularz dla konsumentów umożliwiający przekazanie informacji, które mogą być pomocne w prowadzonych postępowaniach - w szczególności dotyczących możliwości zaistnienia nieuczciwej sprzedaży.

Jednocześnie w związku z dochodzącymi z rynku sygnałami o propozycjach zmiany ubezpieczyciela składanych konsumentom przez pośredników ubezpieczeniowych, zwracamy uwagę, by z rozwagą podchodzić do tych ofert i wystrzegać się w szczególności pochopnego rozwiązywania dotychczasowej umowy ubezpieczenia z UFK, w sytuacji, gdy służy to zawarciu innej umowy ubezpieczenia o podobnym charakterze.

Infografika

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL