Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego
Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład
Pogoda dziś:
5°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube
Slajd

#JestesmyzUkraina

Slajd

Dolina Narwi

Czysta natura
Slajd

Serce Lutosławskich

Muzeum Przyrody - Dwór Lutosławskich w Drozdowie, jednostka kultury Powiatu Łomżyńskiego
Slajd

Fortyfikacje

Forty w Piątnicy
Slajd

Tradycje Kurpiowskie

ROK, Gmina Zbójna, Gmina Nowogród
Slajd

Zachować pamieć

Polskie Termopile - Wizna 39

Trzy duże banki będą zwracały klientom opłaty za konta i karty 16/40

DATA PUBLIKACJI: 2017-12-01 08:40 | OPUBLIKOWAŁ: Marcin Pieńkowski

 

.© ShutterStock .

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia, że rekompensaty w wysokości do 80 mln zł dla klientów z tytułu błędnego informowania o zmianach umów i podwyżkach dotyczą trzech dużych polskich banków. To jednak nie koniec postępowań w tej sprawie.

 

UOKiK poinformował, że ocenił, iż trzy duże banki: Euro Bank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska informowały klientów o zmianach opłat wykorzystując do tego celu „kanały nieposiadające cech trwałego nośnika lub nie wskazując konkretnych podstaw prawnych zmian”. Pod kątem podobnych praktyk łącznie zbadano 18 banków. Zastrzeżenia UOKiK dotyczą tego, że wewnętrzne systemy e-bankowości - za pośrednictwem których rozsyłane były do klientów informacje o zmianach warunków umowy - stosowane przez: Euro Bank i Bank Ochrony Środowiska nie posiadają obecnie „cech trwałego nośnika”.

Prezes UOKiK przypomniał, że przepisy dyrektywy o usługach płatniczych, która reguluje tematykę trwałego nośnika obowiązują od 2007 r., sektor finansowy miał więc dużo czasu na dostosowanie się do przepisów. Podkreślił, że stanowisko Urzędu potwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE. – Nie chcemy powrotu do listu w kopercie. E-bankowość jest jednym z najbezpieczniejszych sposobów informowania o zmianach. Jednak musi spełniać cechy trwałego nośnika. Czyli informacje muszą być przechowywane w niezmienionej postaci, przez odpowiedni czas, bank nie może ich usuwać – powiedział Niechciał.

 

Co przysługuje klientom?

 

Ponadto, klienci nie znali podstawy prawnej oraz okoliczności, które miały wpływ na decyzje banków o wprowadzaniu zmian. Przez to z kolei nie mogli określić, czy zmiany te są zgodne z prawem i zawartą umową. Zdarzało się, że w piśmie bank odsyłał klienta jedynie do ogólnego paragrafu w umowie. – Nie nakładaliśmy kar finansowych, ponieważ banki zobowiązały się do zmiany praktyk. Łączna wartość odszkodowania dla klientów może wynieść nawet ok. 80 mln zł. Klienci otrzymają od banków informacje o tym, jak mogą skorzystać z rekompensaty – powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał.

Konsumenci, w zależności od banku, będą mogli np. za darmo korzystać z bankomatów, bezpłatnych powiadomień sms, dostaną zwrot nadpłat. O szczegółach poszczególne banki poinformują klientów w osobnej korespondencji. W przypadku eurobanku i BOŚ Banku konieczne będzie pojawienie się w placówce bankowej i podpisanie aneksów do umów.