Motyl

Powiat Łomżyński

Trasy bardzo długie (pow. 50 km)

  • Trasy bardzo długie (pow. 50 km)

D-1
Dw. PKS - Szczepankowo - Dębowo - Radgoszcz - Zalesie - Śniadowo - Jemielite Stare - Bacze Suche - Wygoda Podgórze - Zawady - dw. PKS
Długość trasy - 55,95 km


Do Szczepankowa jedziemy wg opisu trasy B-4. W Szczepankowie, obok kościoła, skrzyżowanie drogi Śniadowo - Nowogród z drogą do Tarnowa i Dębowa. Skręcamy w lewo; w drogę do Tarnowa i Dębowa. Droga o nienajlepszej, asfaltowej nawierzchni. Po ok. 0,5 km droga rozwidla się i prowadzi: prosto do Tarnowa, w lewo - Dębowa. Skręcamy w lewo, w stronę Dębowa. Jedziemy drogą o identycznej, jak poprzednio, nawierzchni. Mijamy wieś Wszerzecz, a po kilku minutach wieś Wszerzecz Kolonia. W kolejnej wsi - Uśnik Kolonia - skrzyżowanie z drogą Kraska Szczepankowska - Wierzbowo. My jedziemy na wprost, w kierunku Dębowa. Kilkaset metrów dalej w prawo odchodzi droga do Podosia. Po około 20 minutach początek wsi Dębowo. Po prawej stronie drogi budynek dawnej szkoły podstawowej. Na pierwszym skrzyżowaniu we wsi skręcamy w lewo, w drogę do Śniadowa.

Zaraz za wsią opuszczamy województwo podlaskie i wjeżdżamy na teren woj. mazowieckiego. W Radgoszczy skrzyżowanie z drogą Śniadowo - Kleczkowo. Wjeżdżamy w tę drogę na wprost, na jej zakręcie. Za Radgoszczą znów woj. podlaskie i wieś Zalesie Poczynki, w której od naszej drogi, odchodzi w lewo droga do Chomentowa. W kolejnej wsi - Zalesie Wypychy - nawierzchnia drogi zmienia się ze żwirowej na asfaltową. Jedziemy w stronę widocznej coraz lepiej wieży kościoła znajdującego się w Śniadowie. Przed Śniadowem niestrzeżony przejazd kolejowy na linii Ostrołęka - Śniadowo – Łomża. Trasa kolejowa Ostrołęka – Łapy została zbudowana w ostatniej dekadzie XIX wieku. W końcu lat siedemdziesiątych XX wieku została gruntownie zmodernizowana. Pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia zawieszono ruch pasażerski, a od kilku lat, na odcinku Śniadowo – Łapy, zawieszono także ruch towarowy. Obecnie rzadko kursują pociągi towarowe z Ostrołęki do Łomży. Za przejazdem początek osady Śniadowo; w prawo odchodzi droga do wsi Truszki. Po kilku minutach skrzyżowanie naszej drogi z Dębowa do rynku w Śniadowie z drogą nr 677(Łomża – Ostrów Mazowiecki). Zachowując ostrożność przejeżdżamy przez drogę 677 i zdążamy przez osadę w kierunku rynku. Po prawej Urząd Gminy. Rynek dość duży, kwadratowy ze skwerem zieleni w środku. W jego prawym rogu krzyżują się drogi: w lewo do stacji PKP Śniadowo, w prawo do Szumowa. Skręcamy w lewo w stronę stacji. Po przejechaniu ok. 250 m skręcamy obok restauracji w prawo, w drogę do Starej Stacji Śniadowo. Dalej jedziemy wg opisu trasy C-1, do miejsca w lesie Czerwonego Boru, w którym czerwony szlak skręca w lewo z drogi prowadzącej do Wygody. Nie skręcamy, ale jedziemy dalej przez las w kierunku Wygody. Na skraju lasu droga ostro skręca w lewo; przed nami wieś Bacze Suche. We wsi skręcamy w prawo i żwirową drogą zdążamy w stronę Wygody. Towarzyszy nam szlak niebieski, ale na skraju wsi w prawo odchodzi wraz z drogą do Bacz Mokrych. Jadąc prosto, po ok. 20 minutach, docieramy do wsi Wygoda. Tam skrzyżowanie z drogą nr 63 (Zambrów – Łomża); skręcamy w nią w lewo i przez ok. 7 km jedziemy ruchliwą drogą w stronę Łomży, przejeżdżając przez wieś Podgórze. Za Podgórzem droga nr 63 krzyżuje się z drogą nr 679. To skrzyżowanie jest bardzo niebezpieczne; skręcamy na nim w lewo, zachowując szczególną ostrożność, i dalej jedziemy wg opisu trasy B-2.

Na co warto zwrócić uwagę
1.Zabytkowy, XVI-wieczny kościół w stylu gotyku mazowieckiego w Szczepankowie
2.Dawny dwór (obecnie znajdują się w nim instytucje handlowe) w Szczepankowie
3.Neogotycki kościół w Śniadowie
4.Nowoczesny kościół w Wygodzie (wg projektu prof. Wiktora Zina)
5.Florę i faunę lasów Czerwonego Boru.
6.Panoramę Łomży z drogi nr 679.

Nawierzchnia dróg na trasie D-1:
1.żwirowa – na odcinkach:
a. Mała Kraska – Łochtynowo –Dłużniewo
b. Czaplice –Szczepankowo
c. Dębowo – Zalesie Poczynki
d. Bacze Sucze – Wygoda
2.gruntowa – na odcinkach:
a. Dłużniewo – Boguszyce
b. Jemielite Stare – Bacze Suche (miejscami żwirowa)
3.asfaltowa – reszta trasy

D-2
Dworzec PKS – Drozdowo – Niewodowo – Rakowo – Krzewo – Kossaki – Bronowo – drewniany most na Narwi k. Bronowa – Koty – Lutostań – Gać – Dworzec PKS
Długość trasy - 53,35 km


Trasa ta przeznaczona jest przede wszystkim dla tych, którzy chcą poznać walory Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi, albowiem prowadzi (prawie w całości) przez tereny Parku.
Do Drozdowa – wg opisu trasy B-6. Dalej cały czas asfaltową drogą, biegnącą skrajem doliny Narwi, aż do wsi Bronowo, wg opisu trasy C-5. W Bronowie, na pierwszym skrzyżowaniu dróg (przed mostkiem na Łojewku, w centrum wsi), skręcamy w prawo przejeżdżamy przez most i zaraz widzimy następne skrzyżowanie dróg; w lewo odchodzi droga do Wizny, w prawo – do drewnianego mostu na Narwi. Skręcamy w prawo i jedziemy asfaltową ulicą w kierunku południowym, równolegle do płynącego obok Łojewka. W miejscu, gdzie kończy się asfaltowa nawierzchnia ulicy, skręcamy w lewo, w polną drogę. Droga najpierw skręca w prawo, a zaraz potem w lewo po kilku minutach skręcamy ponownie w prawo, do mostu na Narwi. Droga opada w dolinę Narwi z Wysoczyzny Kolneńskiej, której skrajem dotychczas biegła. Most drewniany, którym dostajemy się na lewy brzeg Narwi, postawiło wojsko dla mieszkańców Bronowa i okolicznych wsi, posiadających łąki po przeciwnej stronie rzeki.
Za mostem, po prawej stronie piaszczystej drogi, drewniana wieża widokowa. Z wieży rozciągają się przed nami wspaniałe widoki Narwi i jej doliny. Droga, którą jedziemy, to ścieżka przyrodnicza parku krajobrazowego. Dojeżdżamy piaszczystą drogą do nadnarwiańskiej grobli i skręcamy w prawo, w drogę prowadzącą jej grzbietem wzdłuż Narwi. Po obu stronach grobli tereny podmokłe; z lewej strony - zmeliorowane łąki (latem, w gorące dni, mnóstwo owadów). Po ok. 20 minutach docieramy do rzeki Gać. Przed nami widoczne są zabudowania wsi Lutostań i Koty. Droga ze ścieżką przyrodniczą opuszcza groblę nadrzeczną i kieruję się w stronę wsi Koty. We wsi, na skrzyżowaniu, skręcamy w prawo i jedziemy w stronę wsi Gać. Zaraz za Kotami szkoła podstawowa w Lutostani. Ok. 250 m dalej wieś Lutostań. Zbudowana jest tak, że można przez nią przejechać skręcając na pierwszym skrzyżowaniu zarówno drogą nr 679 (Mężenin – Łomża), w którą skręcamy w prawo w stronę Łomży. Przejeżdżamy przez most na rzece Gać i dojeżdżamy do wsi Gać. Tu skręcamy w prawo, w drogę do Pniewa i dalej jedziemy do Łomży.

Na co warto zwrócić uwagę
1.Muzeum Przyrodnicze w Drozdowie
2.Kościół neoromański w Drozdowie
3.Kaplica Lutosławskich na cmentarzu w Drozdowie
4.Zabytkowe domy w Drozdowie
5.Młyn wodny z początku XX wieku w Bronowie

Nawierzchnia dróg na trasie D-2
1.żwirowa – na odcinkach: Gać – Pniewo
2.gruntowa – na odcinku Bronowo – drewniany most na Narwi – Koty
3. asfaltowa – pozostała część trasy

D-3
Dw. PKS - Bronowo - Niwkowo - Wizna - Sambory - Sieburczyn - Rutkowskie - Burzyn - Makowskie - Grądy Male - Jedwabne - Kownaty - dw. PKS
Długość trasy – 73 km


Do Bronowa — wg opisu trasy D-2. W Bronowie, no skrzyżowaniu za mostem na Łojewku skręcamy w lewo jedziemy asfaltowa drogą do Wizny. Po drodze, w dużej wsi Niwkowo nasza droga zbliża się bezpośrednio do Narwi. Do Wizny wjeżdżamy od południa. Na początku osady w lewo odchodzi droga do Łomży. Jedziemy na wprost. W środku osady w prawo odchodzą drogi prowadzące do rynku. Skręcamy w jedna z nich i za chwilę osiągamy rynek w Wiźnie. Wizna to jedna z najstarszych miejscowości zachodniego Mazowsza. Wizna w XI wieku była grodem strzegącym wschodniej granicy Mazowsza przed najazdami Jaćwingów. W XI wieku ważny, duży gród. Najdalej wysunięta pozycja piastowska w kierunku Jaćwieży, leżała niemal dokładnie w połowie odległości między Łomżą a Tykocinem (wzdłuż brzegów Narwi). Gród wschodniego Mazowsza najczęściej wspominany w dokumentach tego czasu. W XII wieku książę Bolesław nadał prawo spławiania towarów Narwią z Wizny do Makowa. Gród często był obiektem ataków Jaćwingów, Prusów i Litwinów. Przez jakiś czas książę litewski Witenes miał w posiadaniu gród wiski, który był dla niego ważnym punktem obrony przeciwko Krzyżakom. Książę Mazowiecki Bolesław po przymierzu z Litwinami pozostawił Wiznę w ich posiadaniu mimo protestów Krzyżaków. Gdy Krzyżacy zdobyli i zburzyli Wiznę, książę Bolesław samodzielnie odbudował gród w r. 1296 i obsadził ją swoimi zastępami. Od tej pory Wizna zaczyna stawać się centrum oddzielnej dzielnicy książęcej w której około roku 1340 rządził Ziemowit II. W roku 1382 tenże Ziemowit zastawia Wiznę z całą kasztelanią Krzyżakom za 7000 florenów. W 1379 roku stała się stolicą ziemi wiskiej, która graniczyła z Prusami i Litwą. Znalazła się wtedy na ważnym szlaku handlowym z Litwy do Krakowa. W Wiźnie przebywały Anna Jagiellonka i królowa Bona Sforza. W latach 1435-1870 Wizna była ważnym miastem północnego Mazowsza. Wraz z rozwojem Łomży znaczenie Wizny spadło. Upadek miasta następuje po zniszczeniach w czasach potopu szwedzkiego. W 1810r miejscowość traci prawa miejskie. W 1860 roku Wizna miała 2573 stałych mieszkańców, pomimo iż w okresie międzywojennym było ich ponad 3300. Cała ludność żydowska została wymordowana. Nie ma już też w Wiźnie synagogi, która stała obok dzisiejszej szkoły. W 1939 roku w okolicy Wizny znajdował się jeden z punktów polskiej linii obronnej opartej o rzekę Narew. Miasto Wizna, a raczej położona na wschód od niego przeprawa przez Narew, była niezwykle ważnym punktem strategicznym. Niedaleko miasta rozegrała się bitwa znana jako obrona Wizny. Dziś Wizna jest siedzibą Urzędu Gminy.
W Wiźnie zwiedzamy zabytkowy kościół grodzisko leżące w pobliżu Narwi i rynku wracamy na drogę prowadzącą z Bronowa i dojeżdżamy nią jadąc w kierunku północnym do skrzyżowania z drogą nr 64 (Piątnica — Białystok). Z zachowaniem ostrożności skręcamy w tę drogę w prawo, a po przejechaniu nią kilkuset metrów, na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy (zachowując szczególną ostrożność) w lewo w drogę do Burzyna. Nawierzchnia drogi asfaltowa; biegnie ona wysoczyzną, kilkaset metrów od płynącej w pobliżu Narwi, a potem Biebrzy. No odcinku do Burzyna wsie są tak położone, że w zasadzie leżą jedynie po prawej stronie dróg; między drogą, a Biebrzą. W Samborach w lewo odchodzi droga do wsi Małachowo. Za kolejną wsią — Sieburczynem nawierzchnia zmienia się na brukową i pozostaje taką aż do Burzyna.
Jeśli chcemy podziwiać Biebrzę i jej wspaniałą dolinę powinniśmy zjechać z drogi w prawo do wsi Rutkowskie; stąd możemy podziwiać uroki Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Powracamy z Rutkowskich na drogę Wizna — Burzyn i dojeżdżamy nią po kilku minutach do skrzyżowania dróg w Burzynie, na którym skręcamy w lewo, w drogę do Jedwabnego. Droga to wiedzie przez lekko pofałdowany teren, który staje się plaski blisko Jedwabnego, i ma nawierzchnię asfaltową, z wyjątkiem dwóch niewielkich fragmentów: we wsi Makowskie i za wsią Grądy Male. Szosa, po której się poruszamy jest mało uczęszczana. Jadąc do Jedwabnego przejeżdżamy kolejno przez następujące wsie: Makowskie (bruk, droga wąska i ostre zakręty), Kamionki i Grądy Male. Na skraju Jedwabnego obok SP i LO, no skrzyżowaniu z drogą Wizna – Jedwabne, skręcamy w prawo i jedziemy do rynku. W rynek wjeżdżamy skręcając w lewo. Przy rynku znajduje się zabytkowy kościół. Jedziemy prosto; przy wyjeździe z miasta skrzyżowanie z drogą nr 668 (Radziłów – Piątnica). Przejeżdżamy to skrzyżowanie na wprost i jedziemy drogą nr 668, aż do jej końca. Za Jedwabnem, w lewo odchodzi droga do Olszyn (obok targowiska miejskiego). Po kilku minutach wieś Janczewo, gdzie w prawo odchodzi droga do Dobrzyjałowa i Kaimów. Po przejechaniu ok. 2,5 km zabudowania wsi Kownaty Kolonia. Kilometr dalej docieramy do wsi Kownaty, skąd jedziemy do dworca wg opisu trasy C-4.

Na co warto zwrócić uwagę
1) Pomnik Żydów pomordowanych w Jedwabnem;
2) Neobarokowy kościół w Jedwabnem;
3) Zachowany średniowieczny układ miasta w Jedwabnem i Wiźnie
4) Kościół z barokową dzwonnicą w Wiźnie;
5) Grodzisko nad Narwią w Wiźnie;
6) Zabytkowe chałupy w Wiźnie;
7) Panorama doliny Biebrzy z drogi Wizna — Burzyn;
8) Dwór w Janczewie

Nawierzchnia drag na trasie D-3:
1) brukowa — no odcinkach:
a. Sieburczyn —Burzyn,
b. We wsi Makowskie,
c. Ok. 100 m za wsią Grądy Male.
2) asfaltowa — pozostała cześć trasy

D-4
Dw. PKS - Drozdowo - Wiktorzyn - Bożejewo Stare - Wizna - Srebrowo - Rutki Zaborowo - Męczki - Kotowo Plac - Jedwabne - Kownaty - Jeziorko - Piątnica —
dworzec PKS
Długość trasy — 63,05 km


Do skrzyżowania z drogą do Olszyn w Wiktorzynie dojeżdżamy wg opisu trasy C - 3. Na tym skrzyżowaniu wjeżdżamy na wprost, w szeroką żwirówkę kiepskiej jakości, zmierzamy nią w stronę Bożejewa Starego. Po kilkunastu minutach wieś Żelechy (po lewej stronie drogi) na skrzyżowaniu przy szkole podstawowej nie skręcamy w lewo do wsi, ale drogą główną jedziemy w lewo w stronę pobliskiej wsi -Truszki Po kilkuset metrach kolejne skrzyżowanie - w prawo odchodzi droga do Truszków; my jedziemy prosto, mijając co pewien czas pojedyncze zabudowania kolonii. Droga zmierza do widocznej przed nami doliny rzeki Łojewek. W Bożejewie Starym, droga którą jedziemy, dochodzi do drogi Bronowo - Olszyny, w którą skręcamy w lewo i jedziemy obok szkoły podstawowej. Po 50 m. niebezpieczne skrzyżowanie z drogą 64 (Łomża - Białystok) obok mostku na Łojewku. Skręcamy zachowując szczególną ostrożność w prawo w drogę nr 64 i jedziemy kilka kilometrów w stronę Białegostoku. Za mostkiem no rzece droga podnosi się opuszczając malowniczą dolinę Łojewka. Rozpoczyna się aleja lipowa - pomnik przyrody. Po obu stronach drogi nr 64 na dystansie kilkuset metrów rosną wiekowe lipy. Podziwiając aleję musimy nieustannie uważać, bowiem droga nr 64 należy do dróg o największym natężeniu ruchu (w okolicach Łomży). Po kilkunastu minutach mijamy drogę, która odchodzi w prawo. Przy niej położona jest wieś Kramkowo. Zaraz potem most no rzece Jedwabnianka (prawy dopływ Narwi). Droga znów się podnosi, a po prawej stronie widać zabudowania Wizny. W miejscu, gdzie droga nr 64 skręca w lewo, w prawo odchodzi droga do rynku w Wiźnie. My jedziemy dalej drogą nr 64, mijając pa prawej stronie stację paliw. Na skrzyżowaniu z drogą Wizna rynek - Srebrowo, zachowując szczególną ostrożność skręcamy w lewo i jedziemy wśród pól asfaltową drogą do wsi Srebrowo. Na jej skraju skręcamy w prawo, w drogę prowadzącą do wsi Rutki Zaborowo. Jest to droga gruntowa. Po kilku minutach osiągamy wieś Rutki Zaborowo. Na początku wsi, po prawej stronie szkoła podstawowa. Przez wieś wiedzie droga asfaltowa. W połowie wsi odchodzi droga do Nieławic.; po kilku minutach jesteśmy we wsi Męczki, gdzie nasza droga dochodzi do drogi Wizna - Jedwabne. Na skrzyżowaniu, zachowując szczególną ostrożność, skręcamy w lewo i jedziemy w stronę Jedwabnego. Po obu stronach drogi niewielkie tereny leśne. Po ok.3 km w prawo odchodzi droga do Boguszek i Zanklewa. Następnie przejeżdżamy przez skraj wsi Kotowo Plac (wieś prawie w całości leży po lewej stronie szosy) i za zakrętem zobaczymy już wieżę kościoła w Jedwabnem. Na skraj miasta przyjeżdżamy po kilkunastu minutach. Po prawej stronie budynek LO i SP oraz Gimnazjum. Zaraz za szkolą, w prawo, odchodzi droga do Burzyna. Dalej jedziemy wg opisu trasy D - 3 - po ok. 2 godz. Dojeżdżamy do dworca PKS w Łomży.

Na co warto zwrócić uwagę?
1. dolina rzeki Łojewek w Bożejewie Starym;
2.aleja lipowa przy drodze nr 64 między Bożejewem Starym, a Kramkowem.
3.cmentarz w lesie Jeziorkowskim

Nawierzchnia dróg na trasie D-4:
1) żwirowa - no odcinkach:
a) Wiktorzyn - Żelechy,
b) Srebrowo - Rutki Zaborowo;
2) gruntowa - no odcinku: Żelechy - Bożejewo Stare;
3) brukowa - we wsi Rutki Zaborowo;
4) asfaltowa - pozostała część trasy.

2012-02-10 13:20 Opublikował: Beata Korwek

Starostwo Powiatowe Łomża

Starostwo Powiatowe w Łomży
ul. Szosa Zambrowska 1/27
tel. (086) 215 69 00
fax. (086) 215 69 04 E-mail:starosta.blm@powiatypolskie.pl

Newsletter


Wykonanie strony: speed s.c.