BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół nr 23/17 z posiedzenia Komisji Budżetu Rady Powiatu Łomżyńskiego w dniu 19 stycznia 2017 roku

Posiedzenie odbyło się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Łomży przy ul. Szosa Zambrowska 1/27, wspólnie z Zarządem Powiatu Łomżyńskiego. Rozpoczęcie posiedzenia nastąpiło o godzinie 9.00, natomiast zakończenie o godzinie 9.35.

Komisja obradowała w pięcioosobowym składzie na ogólną liczbę pięciu członków Komisji, co stanowi quorum, przy którym Komisja może obradować i podejmować prawomocne opinie, wnioski, uchwały oraz stanowiska. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. W posiedzeniu brali udział także zaproszeni goście. Lista obecności gości stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Skład osobowy i funkcyjny członków Komisji:

  1. Jan Kuczyński – Przewodniczący Komisji.
  2. Agnieszka Zduńczyk – Wiceprzewodnicząca Komisji.
  3. Tomasz Paweł Chojnowski – członek Komisji.
  4. Elżbieta Parzych – członek Komisji.
  5. Kazimierz Polkowski – członek Komisji.

Przebieg posiedzenia:

Przewodniczący Komisji – Jan Kuczyński przypomniał, że proponowany porządek posiedzenia obejmuje następujący temat:

  1. Zaopiniowanie omówienie informacji z realizacji bieżącego utrzymania dróg w 2016 roku na terenie powiatu łomżyńskiego.
  2. Sprawy różne.

Zebrani nie wnieśli uwag lub pytań odnoszących się do proponowanego porządku obrad.

 

Ad 1 Na wstępie Przewodnicząca Zarządu – Elżbieta Parzych przedstawiła informację z realizacji bieżącego utrzymania dróg w 2016 roku na terenie powiatu łomżyńskiego (ww. informacja stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu).

 

Następnie została zarządzona dyskusja.

 

Wicestarosta – Lech Szabłowski – poprosił, aby przy przygotowywaniu sprawozdania  z działalności Zarządu Dróg Powiatowych w 2016 roku ujednolicić przedstawiane dane, między innymi podawać w jednolitych jednostkach miary odcinki dróg. Ponadto zwrócił uwagę, że podane dane nt. remontu chodnika w miejscowości Jedwabne – o długości około 200 m, wykonanego za kwotę 14.700 zł, natomiast w innym przypadku dane mówią, że został wykonany remont chodnika o długości około 160 m za 14.600 zł. Możemy domyślać się, że był inny zakres remontu lub inne materiały zostały użyte, jednak te informacje powinny być uzupełnione, z czego wynikają takie różnice.

 

Janusz Świderski – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży stwierdził, że w protokole odbioru są zawarte szczegółowe informacje, jednak przyznał przy tym, że skierowana uwaga jest słuszna i ta informacja powinna być doprecyzowana.

 

Kazimierz Polkowski – członek Komisji Budżetu – dodał, że te dane były przepisane z porozumień, w których często przyjmuje się przybliżone wartości długości remontowanych chodników.

 

Przewodnicząca Zarządu – załącznik do projektu budżetu dotyczący ZDP przedstawia planowane wydatki inwestycyjne przez tą jednostkę. Natomiast ten załącznik został sporządzony na podstawie potrzeb zgłoszonych przez ZDP. Taki plan trzeba urealnić, ponieważ zgłoszone potrzeby znacznie przewyższają nasz możliwości. Nie mamy możliwości zmniejszenia w pozycji – wynagrodzenia więc musimy redukować wydatki na remonty i inwestycje. W poszczególnych rozdziałach i paragrafach mamy rozpisane wszystkie wydatki. Większość wydatków mieści się w paragrafie 4210. Z tego paragrafu zdjęliśmy pewne kwoty i ten plan nie jest już aktualny. Trudno jest go zaktualizować w tym momencie, ponieważ systematycznie pracujemy nad ustaleniem inwestycji, które będą realizowane. Nie mamy innych dokumentów, które określają palny inwestycyjne. Trudno powiedzieć w tej chwili, czy wszystkie nasze zamierzenia inwestycyjne uda się zrealizować. Najczęściej jakieś zadania nie zostają wykonane z różnych przyczyn. Na dzień dzisiejszy nie możemy nić obiecać.

 

Janusz Świderski – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży stwierdził, że mamy około 300.000 zł mniej niż w roku ubiegłym, jest to dla nas potężna suma, która ogranicza nasze działania. Naszym podstawowym zadaniem jest zapewnienie przejezdności dróg i stąd też realizujemy remonty cząstkowe i powierzchniowe utrwalenie. Zapobiegamy degradacji m.in. likwidując spękania. Nie możemy rezygnować z remontów cząstkowych na gorąco i masą na zimno. W ubiegłym roku tylko Gmina Miastkowo zdecydowała się na dofinansowanie powierzchniowych remontów, reszta to były nasze koszty. Musimy ograniczyć wydatki na tą chwilę. Staramy się wspólnie z wójtami działać, aby ratować nasze drogi. Np. Wójt Gminy Wizna chce zawrzeć porozumienie, ale pod warunkiem udziału finansowego Powiatu i musimy takie środki wygospodarować. Są remonty bardzo pilne i  na to środki muszą być. Ponadto są wydatki gdzie musimy poprawić bezpieczeństwo na drogach, np. wykonanie oznakowania, naprawy itp. W tej chwili np. nie stać nas na remontowanie przepustów.

 

Jan Kuczyński – Przewodniczący Komisji Budżetu – stwierdził, że jest uszkodzona nawierzchnia drogi powiatowej w okolicach mleczarni. Często tam pracują ekipy remontowe, jednak jego zdaniem należy tam porządnie wykonać remont, aby nie jeździć wielokrotnie i angażować pracowników i środki.

 

Antoni Włodkowski – członek Zarządu odnosząc się do drogi na odcinku – ulica Włościańska – w okolicach mostu chcę zwrócić uwagę na niebezpieczeństwo w miejscu gdzie stoi pachołek.

 

Kazimierz Polkowski – tam trzeba wykonać naprawę masą na zimno, jednak teraz nie pozwalają na to warunki pogodowe.

 

Antoni Włodkowski – we wtorek mamy otwarcie Posterunku Policji i w związku z tym mam prośbę, aby na odcinku drogi powiatowej oczyścić teren.

 

Kazimierz Polkowski – chodnik miał być wyremontowany od ulicy Włościańskiej w kierunku mostu, jednak mrozy uniemożliwiły nam remont.

 

Wicestarosta – czy informacje zawarte w przedłożonych dokumentach obejmują także koszty pracowników zaangażowanych w remonty dróg, tak jak w przypadku budowy chodników?

 

Janusz Świderski – na powyższe pytanie odpowiedział przecząco.

 

Wicestarosta – wobec tego warto byłoby ujednolicić, ponieważ są to wydatki i koszty ZDP.

 

Tomasz Chojnowski – członek Zarządu – jeżeli ZDP otrzymuje wskaźniki ostateczne  dotyczące wydatków na dany rok budżetowy, to czy wtedy nie aktualizuje planu inwestycyjnego i wydatków. 

 

Janusz Świderski – ten plan jest określeniem naszych potrzeb, ale to nie znaczy, że w trakcie roku się on nie zmienia. To nie jest wielkość stała i nie musimy wykonać wszystkich założeń określonych w planie.

 

Antoni Włodkowski – chodnik na ulicy Czarnockiej w Piątnicy jest w fatalnym stanie na pewnym odcinku. Mieszkańcy zgłaszają to bardzo często.

 

Przewodnicząca Zarządu – przypomniała, że w miejscowości Dobry Las jest niedokończony chodnik, natomiast Gmina na ten cel przeznaczyła środki.

 

Janusz Świderski – potwierdził przytoczony fakt. Z kolei dodał, że w najbliższym czasie odbędzie się spotkanie, w którym będzie uczestniczy Wójt Gminy Piątnica, a poświęcone będzie inwestycji w miejscowości Pieńki Borowe.

 

Przewodnicząca Zarządu – na odcinek drogi przez miejscowość Dobrzyjałowo mamy opracowaną część dokumentacji i Wójt zgodził się na udział finansowy w tej inwestycji, jednak doszliśmy do porozumienia, że środki, które Gmina miała przeznaczyć na tę inwestycję w 2017 roku to teraz przeznaczylibyśmy na dokumentację, a w przyszłym roku wystąpimy z wnioskiem do Ministra Infrastruktury, aby uzyskać środki z rezerwy, tak jak to udało się w przypadku inwestycji w Konarzycach. W takiej sytuacji udałoby się jeszcze wyremontować most.

Po ulewnych opadach deszczu w miesiącu lipcu Zarząd Powiatu wystąpił do Wojewody Podlaskiego o uznanie 3 odcinków dróg jako zniszczonych przez klęskę żywiołową tj. szlaków nadnarwiańskich po obu stronach Narwi  i drogi na odcinku Stryjaki – Karwowo. Uznana została tylko droga na docinku Stryjaki – Karwowo. Na tę drogę jest opracowana dokumentacja. Wg kosztorysu wartość tej inwestycji opiewa na 5,5 mln zł. W chwili obecnej nie wiem czy będziemy w stanie zrealizować tę inwestycję.

 

Kazimierz Polkowski – stwierdził, że radny Gminy Jedwabne – pan Chrostowski posługiwał się innym kosztorysem.

 

Przewodnicząca Zarządu – nie wiem w jaki sposób radny Chrostowski uzyskał te dokumenty? Nie powinno tak być, żeby takie informacje uzyskiwał radny Gminy zanim zostanie poinformowany Zarząd Powiatu bądź Dyrektor ZDP. Zanim zdążyłam poinformować Dyrektora ZDP, na ten temat dyskutowano na sesjach gminnych.

Burmistrz miał pretensje, że nie poinformowano go o tym kosztorysie, natomiast radny rozpoczął dyskusję na sesji na ten temat. Nie jest to informacja tajna, jednak przed przekazaniem pisma uprawnionym pracownikom, nie powinno być przekazywane na zewnątrz.

 

Wicestarosta – jest to o tyle niezręczne, że teraz będziemy zwracać się do Burmistrza o udział finansowy w tej inwestycji.

Janusz Świderski – ja tłumaczyłem Burmistrzowi, że nie wiem skąd radny uzyskał te informacje. Podkreśliłem, że w pierwszej kolejności sprawą zajmuje się Zarząd i występuje z kolei do burmistrza lub wójta z propozycją porozumienia.

 

Jan Kuczyński – nie rozumiem tego, jakim sposobem wyciekają dokumenty z ZDP?

 

Kazimierz Polkowski – radny Gminy Jedwabne – pan Chrostowski mnie informował, że dzwonił do Wojewody i był u niego osobiście i prawdopodobnie tam uzyskał informacje.

 

Jan Kuczyński – wiele razy rozmawialiśmy o potrzebie wykonania odwodnienia w miejscowości Czarnocin. Właściciel gruntu zgodził się na wykonanie tego odwodnienia przez jego działkę. Po deszczach kałuża ma około 150 m.

 

Kazimierz Polkowski – w podobnych sytuacjach to wójt uzgadniał te kwestie z właścicielem działki, a my tylko wykonywaliśmy pracę.

 

Jan Kuczyński – polecam wykorzystanie rezerwy Ministra w sytuacjach kiedy jest to możliwe.

 

Przewodnicząca Zarządu – korzystamy z tych środków, ostatnio ukończyliśmy z tych pieniędzy inwestycję w Konarzycach.

 

Wicestarosta – zwrócił uwagę, że warunki korzystania z ww. rezerwy ulegną zmianie, ze względu na nadużycia, które miały miejsce we wcześniejszych latach, a polegały na tym, iż ze środków klęskowych realizowano wiele inwestycji pod postacią tzw. dróg dojazdowych do mostów lub przepustów.

 

Tomasz Chojnowski – z tego co wiem to w trakcie roku są zatwierdzane różne inwestycje, które później realizuje ZDP.

 

Ponadto zebrani nie wnieśli innych uwag lub pytań odnoszących się do niniejszego tematu.

 

Ad 2 Przewodniczący Komisji przechodząc do spraw różnych poprosił zebranych o zabieranie głosu.

 

Zgromadzeni nie zgłosili dodatkowych zagadnień, które w ich ocenie wymagałyby przeprowadzenia analizy przez Komisję.

 

Następnie Przewodniczący Komisji – Jan Kuczyński, mając na uwadze wyczerpanie tematów zamieszczonych w porządku dziennym oraz brak chętnych do dalszej dyskusji, zakończył 23-cie posiedzenie Komisji Budżetu.

                                                                                

 

Data powstania: poniedziałek, 29 cze 2020 13:12
Data opublikowania: poniedziałek, 29 cze 2020 13:14
Opublikował(a): Marcin Pieńkowski
Zaakceptował(a): Marcin Pieńkowski
Artykuł był czytany: 592 razy