BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała XI/66/2015 Rady Powiatu Łomżyńskiego

z dnia: 29 grudnia 2015 roku
w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Łomżyńskiego na lata 2016 – 2024.

 

       Na podstawie art. 226, art. 227, art. 230 ust. 6 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2013 r, poz. 885 z późn. zm.) oraz art.12 pkt 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r., poz.1445) uchwala się, co następuje:

§ 1.

Przyjmuje się Wieloletnią Prognozę Finansową Powiatu Łomżyńskiego na lata   2016-2024 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2016-2024, zgodnie  z Załącznikiem Nr 1 do uchwały.

§ 2.

Objaśnienia przyjętych wartości, stanowi załącznik Nr 2 do uchwały.

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 4.

Traci moc uchwała Rady Powiatu Łomżyńskiego Nr III/11/2014 z dnia 29 grudnia 2014 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Łomżyńskiego na lata 2015-2018.

§ 5.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

                                                                                                                      Przewodniczący Rady

                                                                                                                           Jarosław Kulesza

 

Załącznik Nr 2 do Uchwały

Nr XII/66/2015

Rady Powiatu Łomżyńskiego

z dnia 29 grudnia 2015 r.

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2016-2024

 

 

Objaśnienia wartości przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2016 – 2024 Powiatu Łomżyńskiego.

 

 

Wieloletnia Prognoza Finansowa Powiatu Łomżyńskiego zgodnie z art. 227 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych obejmuje okres roku budżetowego 2016 oraz co najmniej trzech kolejnych lat, ponadto prognozę kwoty długu sporządza się na okres na który zaciągnięto oraz planuje się zaciągnąć zobowiązania tj. 2016-2024. Przy sporządzaniu tego dokumentu przestrzegano zapisów rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 92).

 

Rada podejmuje uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej nie później niż uchwałę budżetową.

 

Przyjmując założenia do planowania Wieloletnia Prognozy Finansowej przestrzegano zasady, iż WPF powinna być realistyczna. Opracowując projekt WPF na lata 2016 – 2024 poszczególne pozycje skalkulowano w następujący sposób:

 


  1. Sporządzając projekt WPF posiłkowano się danymi historycznymi w zakresie dochodów i wydatków.
  2. Dochody, wydatki oraz przychody i rozchody planowane na 2016 r. są zgodne z projektem uchwały budżetowej na 2016 r.
  3. Dochody bieżące przyjęto w oparciu o zawiadomienie Ministra Finansów ST4.4750.20.2015 z dnia 12.10.2015 r. o planowanych rocznych kwotach subwencji ogólnej dla powiatów na 2016 rok oraz kalkulacji planowanych na 2016 rok kwot dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz na podstawie pisma Wojewody Podlaskiego FB-II.3110.23.2015.BŁ z dnia 20 października 2015 r. informującej o kwotach dotacji celowych z budżetu państwa oraz kwotach budżetu państwa związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej. Informacje o planowanych dochodach mają jedynie charakter informacyjny, nie mają one charakteru dyrektywnego, dlatego też do projektu budżetu, przestrzegając zasady ostrożności w planowaniu, przyjęto kwotę niższą w zakresie wysokości udziałów we wpływach z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.
  4. Dla kolejnych lat 2017 – 2024 dochody bieżące w zakresie wysokości udziałów we wpływach z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych przyjęto przy założeniu wzrostu na poziomie 2%, natomiast dochody z tytułu podatków i opłat systematycznie wzrastają o wskaźnik ok. 1,3%.
  5. Ze względu na znaczący udział subwencji w dochodach bieżących ogółem, pomimo ich znacznego wzrostu w 2016 r., do założeń na kolejne lata przyjęto jedynie nieznaczny ich wzrost w stosunku do 2016 r.
  6. Dochody ze sprzedaży majątku przyjęto na minimalnym poziomie, ponieważ nie przewiduje się znaczących dochodów z tego tytułu (są to głównie dochody ze sprzedaży likwidowanych składników majątkowych – złomu).
  7. Wydatki bieżące na 2016 r. zostały skalkulowane w oparciu o wnioski zgłaszane przez jednostki organizacyjne i wydziały merytoryczne przestrzegając zasady oszczędnego wydatkowania środków publicznych. Długookresowe strategie dla sektora finansów publicznych zakładają dążenie do obniżania wydatków publicznych, dlatego też przy planowaniu wydatków bieżących założono ich nieznaczny wzrost średnio 1,2%.
  8. Wydatki na wynagrodzenia prognozowano na poziomie 2015 r. Jednak mając na uwadze założenia znaczącego wzrostu płacy minimalnej oraz systematycznego wzrostu średniej płacy w sektorze przedsiębiorstw, po zamknięciu roku budżetowego 2015 niezbędne będzie przeprowadzenie analizy finansowej w tym zakresie.
  9. Wydatki na obsługę długu zostały zabezpieczone w budżecie poszczególnych okresów na poziomie wyższym od obecnie obowiązujących stawek WIBOR.
  10. Dla kolejnych lat poza 2016 r. nie przewiduje się wzrostu zadłużenia z tytułu kredytów i pożyczek. Znaczący wzrost zadłużenia planowanego na 2016 r. wynika z faktu, iż obecnie zostały ogłoszone konkursy na zadania inwestycyjne, na które jest możliwość pozyskania środków zewnętrznych. Ich rozstrzygnięcie będzie miało miejsce w I kwartale 2016 r. i dopiero w tym okresie będzie możliwe urealnienie planowanej kwoty długu i dostosowanie do planowanych wielkości wydatków inwestycyjnych.
  11. W zakresie prognozy długu przyjęto wartości wynikające z już zawartej umowy kredytowej. Planowany do zaciągnięcia kredyt został rozłożony do spłaty w długim okresie do 2024 r. (ze zmienną wysokością rat), w taki sposób, aby w najbliższych latach zabezpieczyć wkład własny do inwestycji realizowanych przy udziale środków zewnętrznych.
  12. Nie przewiduje się realizacji przedsięwzięć wieloletnich.

 

                                                                                                          Przewodniczący Rady

                                                                                                              Jarosław Kulesza

 

Pliki do pobrania:
Data dodania:
Data upublicznienia: czwartek, 31 gru 2015 09:06
Opublikował(a): Beata Korwek
Zaakceptował(a): Beata Korwek
Artykuł był czytany: 1220 razy
Ilość edycji: 1