BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Zarządzenie Nr 3/2016 Starosty Łomżyńskiego

z dnia: 19 stycznia 2016 roku
w sprawie ustalenia procedury kontroli finansowej wydatków dokonywanych ze środków publicznych w Starostwie Powiatowym w Łomży.

 

 

Na podstawie art. 53 ust. 1 oraz art. 54 ust. 3, art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.) oraz § 31 Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Łomży stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XXXVIII/196/10 Rady Powiatu Łomżyńskiego z dnia 26 października 2010 roku, zarządzam co następuje:

 

§ 1

 

Wprowadza się instrukcję obejmującą Procedury kontroli finansowej wydatków dokonywanych ze środków publicznych w Starostwie Powiatowym w Łomży w brzmieniu stanowiącym   załącznik do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2

1. Wprowadzenie instrukcji o której mowa w § 1 ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania gospodarki finansowej, przestrzegania dyscypliny finansów publicznych oraz ochrony mienia.

2.Procedurze przewidzianej w niniejszej instrukcji podlegają wszystkie operacje gospodarcze, które wiążą się z zaangażowaniem i wydatkowaniem środków publicznych.

 

§ 3

Zobowiązuje się Skarbnika, Sekretarza i Naczelników wydziałów oraz pracowników do stosowania instrukcji i przestrzegania zasad w niej zawartych.

 

§ 4

Traci moc Zarządzenie nr 2/2011 Starosty Łomżyńskiego z dnia 26.01.2011 r. w sprawie procedury kontroli finansowej wydatków dokonywanych ze środków publicznych w Starostwie Powiatowym w Łomży.

 

§ 5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Starosta

Elżbieta Parzych

 

                                                                                                          Załącznik

                                                                                                          do zarządzenia Nr 3/2016

                                                                                                          Starosty Łomżyńskiego

                                                                                                          z dnia 19.012016 r.

 

 

Procedury kontroli finansowej wydatków dokonywanych ze środków

publicznych w Starostwie Powiatowym w Łomży

 

§1

 

Dokumentację systemu kontroli finansowej w Starostwie Powiatowym w Łomży tworzą:


  1. Statut Powiatu Łomżyńskiego,
  2. Regulamin organizacyjny Starostwa Powiatowego w Łomży,
  3. Regulamin udzielania przez Starostwo Powiatowe w Łomży zamówień publicznych,
  4. Instrukcja określająca zasady sporządzania obiegu i kontroli oraz przechowywania i zabezpieczania dokumentów księgowych i ksiąg rachunkowych w Starostwie Powiatowym w Łomży,

   5. Instrukcja w sprawie inwentaryzacji,

   6. Inne obowiązujące w jednostce zarządzenia Starosty oraz uchwały Rady i  Zarządu Powiatu.

§2

 

Ilekroć w niniejszej instrukcji jest mowa o:


  1. jednostce lub starostwie – rozumie się przez to jednostkę budżetową – Starostwo Powiatowe w Łomży,
  2. kierowniku jednostki – rozumie się przez to Starostę Łomżyńskiego ,
  3. księgowym – oznacza pracownika Wydziału Finansowego ds. księgowości,
  4. komórce organizacyjnej – rozumie się przez to wydział i samodzielne
  5. stanowisko realizujące zadania zgodnie z zakresem działania jednostki,
  6. pracowniku właściwym rzeczowo – rozumie się przez to naczelnika wydziału, pracownika na samodzielnym stanowisku oraz każdego upoważnionego pracownika odpowiedzialnego za wydatkowanie środków publicznych w sposób celowy, oszczędny i legalny z zachowaniem zasad wynikających z art. 44 ustawy o finansach publicznych,
  7. pracowniku merytorycznym – rozumie się przez to pracownika upoważnionego do opisu zdarzeń gospodarczych na fakturze i innym dowodzie księgowym, zgodnie z zakresem odpowiedzialności wynikającym z zakresu czynności oraz sprawdzającego rzetelność, kompletność danych i poprawność merytoryczną na dowodzie księgowym.

§3

 

1.Niniejsza instrukcja obejmuje:

1)    zasady wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,

2)    procedurę kontroli wewnętrznej wydatków dokonywanych ze środków publicznych w jednostce,

3)    badanie i porównywanie stanu faktycznego z wymaganym.

 

2. Kontrola finansowa stanowi część systemu kontroli wewnętrznej . Jej przedmiotem są w szczególności procesy związane z:

1)    gromadzeniem środków,

2)    rozdysponowywaniem środków,

3)    gospodarowaniem mieniem.

 

§4

 

Zasady wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych

i dokonywania wydatków.

 

1. Ocena celowości związana jest z określeniem związku pomiędzy wydatkiem a realizacją zadań przypisanych Starostwu.

2. Wszelkie wydatki mogą być dokonywane wyłącznie w celu realizacji zadań określonych planem finansowym.

3. Wstępnej oceny celowości wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem jednostki dokonują pracownicy właściwi rzeczowo Starostwa na etapie składania wniosków do projektu budżetu na kolejny rok budżetowy oraz na etapie wniosków do dokonania zmian poprzez:

1)  ujęcie zadań ustawowo przypisanych do realizacji,

2)  rzeczowe uzasadnienie wzrostu planowanych wydatków bieżących,

3)  uzasadnienie wprowadzania nowych, dotychczas nie finansowanych przez          jednostkę zadań.

4. Wstępnej oceny celowości wydatków majątkowych dokonują pracownicy właściwi

rzeczowo starostwa na etapie wniosków do budżetu poprzez:

            a) ujęcie programów, projektów lub zadań zapisanych w wieloletniej prognozie

            finansowej,

            b) uzasadnienie wraz ze wstępnym kosztorysem finansowym propozycji rozpoczęcia nowych zadań inwestycyjnych.

5. Przy sporządzaniu wniosków do projektu budżetu na kolejny rok budżetowy oraz wniosków o dokonanie zmian w budżecie należy przestrzegać procedur uchwalania budżetu i dokonywania zmian oraz wytycznych do opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu powiatu na dany rok budżetowy.

6. Przygotowane dokumenty, podpisuje pracownik właściwy rzeczowo i przekazuje Skarbnikowi.

7.Skarbnik dokonuje wstępnej weryfikacji wniosków, o których mowa w ust. 3 przy uwzględnieniu możliwości finansowych budżetu i przekazuje je do akceptacji Staroście.

8. Starosta dokonuje analizy i zatwierdzenia przedłożonych wniosków.

 

§ 5

 

Procedura kontroli wewnętrznej wydatków dokonywanych ze środków publicznych w Starostwie Powiatowym w Łomży.

 

W ramach kontroli wewnętrznej wydatków w Starostwie występują dwa rodzaje kontroli:

 

1) samokontrola – prawidłowość wykonywania własnej pracy. Do samokontroli zobowiązani są wszyscy pracownicy bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy, zgodnie z zakresem czynności. Obejmuje ona obowiązki w zakresie sprawdzania i rozliczania kosztów i wydatków, badania prawidłowości projektów, umów i planów, zleceń, zamówień, wniosków o zaangażowanie wydatków i różnych innych dokumentów skutkujących powstaniem zobowiązań.

2) kontrola funkcjonalna – jest to kontrola wykonywana przez pracowników w ramach powierzonych im obowiązków pracowniczych oraz kontrola wykonywana w ramach nadzoru przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych. Kontrola funkcjonalna pionowa wykonywana jest przez pracowników na stanowiskach kierowniczych w ramach hierarchii służbowej, określonej w Regulaminie organizacyjnym. Kontrola funkcjonalna pozioma sprawowana jest przez określone komórki organizacyjne wobec innych komórek i jednostek z tytułu posiadanych kompetencji, bądź przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach uprawnionych do wykonywania określonych czynności kontrolnych w powierzonych im zakresach obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności. Zakres kompetencji kontrolnych określa Regulamin organizacyjny.

 

Realizacji kontroli funkcjonalnej podlegają obszary związane z wstępną oceną celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków, pobieraniem i gromadzeniem dochodów w tym dochodów Skarbu Państwa, zaciąganiem zobowiązań finansowych, wydatkowaniem środków publicznych (w tym dotacji celowych), gospodarowaniem mieniem komunalnym, zwrotem środków publicznych oraz realizacją ustawy prawo zamówień publicznych.

§ 6

 

1. W zależności od etapu kontrolowanych procesów, zdarzeń gospodarczych realizacja kontroli funkcjonalnej następuje w wyniku przeprowadzenia kontroli:

1)    wstępnej

2)    bieżącej

3)    następczej (końcowej).

2. Na dowód kontroli przeprowadzający kontrolę ma obowiązek zamieszczenia każdorazowo swego podpisu oraz daty na każdym dowodzie objętym kontrolą.

 

§7

 

Przedmiotem kontroli wewnętrznej wydatków jest ocena stanu faktycznego na podstawie następujących kryteriów:

1) legalności – polega na ocenie zgodności operacji gospodarczej z prawem,

2) gospodarności – polega na ocenie wykorzystania środków w sposób oszczędny

i wydajny, z zachowaniem zasady uzyskania najlepszych efektów z poniesionych nakładów.

3) celowości – oznacza związek pomiędzy zaciągnięciem zobowiązania wydatkiem a realizacją zadań ustawowych statutowych oraz adekwatność zamierzonego wydatku do spodziewanego efektu,

4) rzetelności – polega na udokumentowaniu wydatków zgodnie z rzeczywistością, we właściwej formie, terminowej realizacji zadań, w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań oraz zgodności z planem finansowym.

 

§ 8

1. Kontrola wstępna dokonywana jest przed dokonaniem zdarzenia gospodarczego,

przez pracowników Starostwa akceptujących zamiar dokonania wydatku.

2. Kontrola wstępna wydatków sprawowana jest przed zaciągnięciem zobowiązania finansowego.

           

§ 9

 

1. Kontroli wstępnej wydatku dokonują pracownicy realizujący zadanie, przed dokonaniem wydatku, na etapie sporządzenia umów, decyzji, zleceń i wniosków o zaangażowanie wydatków ze środków publicznych.

2. W odniesieniu do wydatków bieżących, takich jak:

1)    a) wydatki stałe wynikające z umów i związane z bieżącym funkcjonowaniem Starostwa np.: zakup energii, wody, energii cieplnej, usług pocztowych, telekomunikacyjnych, usług bankowych, zakupu paliwa i innych - Kontrola wstępna przeprowadzana jest przez osoby będące stroną takiej umowy i stanowi podstawę zaangażowania środków. W przypadku umów, w których nie została określona wysokość środków finansowych, pracownik właściwy rzeczowo, odpowiadający za realizację umowy sporządza informację dla Wydziału Finansowego o wysokości zaangażowania środków na dany rok budżetowy. W informacji należy podać numer umowy, datę jej zawarcia, wysokość zaangażowanych środków finansowych na dany rok budżetowy z      podaniem działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej. W przypadku umów, porozumień wieloletnich kontrolę przeprowadza się poprzez sprawdzenie na początku każdego roku budżetowego aktualności umów. Kontroli dokonują pracownicy właściwi rzeczowo odpowiedzialni za przygotowanie i realizację umów przy współudziale pracownika odpowiedzialnego za prowadzenie rejestru umów i porozumień. Za bieżącą weryfikację zawartych umów odpowiedzialność ponoszą pracownicy merytoryczni.

2)    b) zawarcie umowy o używanie samochodu prywatnego do celów służbowych oznacza dokonanie kontroli wstępnej przez osobę podpisującą dokument oraz stanowi podstawę zaangażowania środków.

3)    c) wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń wynikające z zawartych umów o pracę, umów zlecenia, o dzieło, koszty tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oznaczają dokonanie kontroli wstępnej już na etapie tworzenia umowy, czy odpisu. Zawarcie umowy stanowi podstawę zaangażowania środków.

4)    w odniesieniu do pozostałych wydatków bieżących, związanych z funkcjonowaniem Starostwa w zakresie usług i dostaw, nie wynikających z umów kontroli wstępnej dokonują pracownicy zatwierdzający zaciągnięcie zobowiązania poprzez przedłożenie Sekretarzowi pisemnego zamówienia zawierającego informacje o przedmiocie wydatku z uzasadnieniem celowości.


  1. Do zamówienia o wartości nieprzekraczającej kwoty określonej w odrębnych przepisach wewnętrznych pracownicy dołączają wypełniony i zaakceptowany wniosek, którego wzór stanowi załącznik nr 1. Wniosek o realizację wydatku akceptują osoby upoważnione do sprawdzenia pod względem właściwości rzeczowej, w zakresie kontroli zastosowania trybu ustawy prawo zamówień publicznych. Akceptacja wniosku w formie podpisu przez pracownika Wydziału Finansowego – księgowości oznacza potwierdzenie zabezpieczenia środków w budżecie.

4. Pracownik dokonujący wstępnej kontroli wniosku o dokonanie wydatku, w razie ujawnienia braków czy nieprawidłowości zwraca dokument właściwej osobie proponując dokonanie zmian lub uzupełnień.

5. Starosta (lub osoba przez niego upoważniona) uznając celowość, legalność i gospodarność przyszłego zobowiązania wyraża zgodę na jego zaciągnięcie.

6. W przypadku dokonania zakupu z pominięciem zgody Starosty albo osoby upoważnionej, Sekretarza i bez uzgodnienia ze Skarbnikiem, faktury zakupu nie będą przyjmowane do rozliczenia.

7. Wstępna ocena celowości wydatków dokonywana przez Skarbnika polega na:

1)  sprawdzeniu zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

2)  sprawdzeniu kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,

3)  przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych w zakresie dokonywania wydatków.

 

§ 10

 

1. Pracownicy właściwi rzeczowo - dysponenci środków budżetowych w danym dziale, rozdziale i paragrafie klasyfikacji budżetowej, są odpowiedzialni za gospodarowanie środkami finansowymi i ich zaangażowanie w ramach nieprzekraczalnego limitu wydatków zaplanowanych przez nich środków w palnie finansowym budżetu Starostwa Powiatowego na dany rok budżetowy.

2. Pracownicy właściwi rzeczowo dokonują weryfikacji zaangażowania w przypadku odstąpienia od realizacji wydatku lub zmniejszenia wartości wydatku w stosunku do wcześniej zaangażowanych środków sporządzając pisemną informację dla Wydziału Finansowego.

3. Pracownicy właściwi rzeczowo dokonują weryfikacji zaangażowania w przypadku gdy pierwotny wniosek opiewał na zbyt małą wartość wydatków budżetowych, sporządzając dodatkowy wniosek o zaangażowanie z dopiskiem uzupełniający.

4. W przypadku realizacji planu finansowego w dziale, rozdziale i paragrafie klasyfikacji budżetowej przez kilku dysponentów wydziela się ewidencję zaangażowania na poszczególnych dysponentów, co powoduje brak możliwości zaangażowania środków przez wnioskującego o dokonanie wydatku niebędącego dysponentem środków. W takim przypadku należy przed złożeniem wniosku o zaangażowanie uzyskać zgodę dysponenta środków na odrębnym piśmie.

5. Nie można dokonywać wydatku przed podpisaniem umowy, decyzji, zlecenia, wniosku.

 

§ 11

 

1. Kontroli podlegają wszystkie dokumenty dotyczące zdarzeń gospodarczych powstałych, jak i mających nastąpić w przyszłości, nawet jeżeli nie są to dowody księgowe w rozumieniu ustawy o rachunkowości.

2. Wszystkie dokumenty, o których mowa wyżej winny być objęte kontrolą pod względem właściwości rzeczowej, formalnym i rachunkowych, z zachowaniem zasad kontroli wstępnej, bieżącej i końcowej.

3. Szczegółowe zasady kontroli dowodów księgowych zostały zawarte wInstrukcji określającej zasady sporządzania obiegu i kontroli oraz przechowywania i zabezpieczania dokumentów księgowych i ksiąg rachunkowych w Starostwie.

 

§ 12

 


  1. Kontrola bieżąca wydatków ma na celu zbadanie operacji gospodarczych w toku ich realizacji. Polega na sprawdzeniu poprawności ich realizacji, zgodności z obowiązującymi procedurami.

2. W ramach kontroli bieżącej dla zapewnienia właściwego gospodarowania i ochrony mienia niezbędne jest przeprowadzenie przynajmniej raz w roku:

1)   kontroli stanu zapasów wybranych materiałów na koniec okresu sprawozdawczego,

2)   inwentaryzacji sprzętu i innych składników majątkowych, nie będących środkami trwałymi, co do których istnieje obowiązek ewidencjonowania ilościowego w wyznaczonym terminie,

3)   oceny użyteczności składników – kontrola winna być przeprowadzona przed ich inwentaryzacją (w ramach tzw. czynności przed inwentaryzacyjnych), jeżeli składniki te nie podlegały w danym roku inwentaryzacji, kontrolę wybranych składników majątkowych przeprowadza się w terminie wyznaczonym przez zarządzającego kontrolę.

§ 13

 


  1. Kontrola następcza (końcowa) dotyczy sprawdzenia dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane. Kontrolę następczą sprawują przede wszystkim pracownicy zobowiązani do nadzoru i kontroli wykonania zadań – pracownicy na stanowiskach kierowniczych: Starosta, Wicestarosta, Sekretarz, Skarbnik Powiatu oraz pracownicy właściwi rzeczowo.

2. Polega ona na sprawdzeniu czy posiadane środki zostały wydatkowane w sposób    celowy, legalny, gospodarny i rzetelny, stosownie do opracowanego planu finansowego, w granicach przyznanych kwot oraz z zachowaniem przepisów ustawy o finansach publicznych i ustawy prawo – zamówień publicznych.

3. Kontrola następcza wydatków polega na zbadaniu:

     1prawidłowości sporządzenia planu finansowego,

1)    kompletności ujęcia i prawidłowości zaliczania wydatków do okresów, których dotyczą, oraz ich właściwej klasyfikacji,

2)    wykorzystania przyznanych środków finansowych zgodnie z przeznaczeniem,

3)    prawidłowości udokumentowania poszczególnych wydatków,

4)    terminowości rozliczenia,

5)    wysokości i zasadności zaciągniętych zobowiązań budżetowych,

6)    przestrzegania wymagań dotyczących dyscypliny finansów publicznych,

7)    ocena celowości związana jest z określeniem związku pomiędzy wydatkiem a realizacją zadań przypisanych Starostwu. Wszelkie wydatki mogą być dokonywane wyłącznie w celu realizacji zadań określonych planem rzeczowo-finansowym.


  1. Procedury kontroli następczej w zakresie operacji finansowych określono w Instrukcji sporządzania, kontroli i obiegu dokumentów księgowych.

 

 

Starosta

Elżbieta Parzych

Pliki do pobrania:
Data dodania:
Data upublicznienia: środa, 27 sty 2016 15:13
Opublikował(a): Beata Korwek
Zaakceptował(a): Beata Korwek
Artykuł był czytany: 1977 razy
Ilość edycji: 1